share buttons Pinterest Facebook Twitter Google Plus

Το ελληνικό προϊόν που ξεκίνησε από τον πάγκο του μπακάλη και μπήκε σε όλα τα σπίτια

Το ελληνικό προϊόν που ξεκίνησε από τον πάγκο του μπακάλη και μπήκε σε όλα τα σπίτια

Ένα όνομα που το ξέρουν όλοι οι Έλληνες, ένα ελληνικό προϊόν που κατάφερε να μπει σε κάθε ελληνικό σπίτι ξεκινώντας από τον πάγκο του μπακάλη, πρωταγωνιστώντας σε ελληνικές ταινίες βρίσκεται στην “πρώτη γραμμή» μέχρι και σήμερα.

Δεκάδες χρόνια μετά τα “βαφτίσια» του και την κυκλοφορία του στην αγορά συνεχίζει να κατέχει ηγετική θέση στην αγορά αλατιού.

Πρόκειται για το ιστορικό brand “Κάλας» που “πρωταγωνίστησε» στα ράφια του παντοπωλείου που γυρίστηκε η ταινία “Μπακαλόγατος» (Της Κακομοίρας ο τίτλος της ταινίας) και μπήκε σε όλες τις κουζίνες.

Πίσω από τον πάγκο του “Ζήκου» στο παντοπωλείο δέσποζαν τα μπουκάλια με το Κάλας.

Σήμερα η “Κάλας» με τη βαριά ιστορία που τη συνοδεύει αποτελεί τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία επεξεργασίας, τυποποίησης και διάθεσης θαλασσινού άλατος, που λειτουργεί εργοστάσια άλατος στο Μεσολόγγι Αιτωλοακαρνανίας και στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, καθώς και εργοστάσιο delicatessen ειδών διατροφής στη Ν. Έφεσο Πιερίας.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1922 από τον Εμμανουήλ Καλαμαράκη που έστησε την πρώτη βιοτεχνία επεξεργασίας άλατος, η οποία διέθετε επεξεργασία πλύσεως άλατος και γινόταν επίσης παραγωγή απορρυπαντικών, των γνωστών στους μεγαλύτερους ΣΑΠΟΛ και ΚΡΙΝΟΛ, καθώς και παραγωγή ποτάσας.

Εκείνη η πρώτη βιοτεχνία ήταν στο Κουκάκι και σύντομα έμελλε να κάνει άλματα.

Η “Κάλας» είναι συνομήλικη σχεδόν με έναν αιώνα και ξεκίνησε από μια μικρή μονάδα παραγωγής αλατιού αλλά και άλλων υλικών που πουλούσαν τα παντοπωλεία της εποχής, όπως οι ελιές σε τενεκέδες, το ξίδι, το γνωστό μπλε οινόπνευμα, για να εξελιχθεί σε μια μεγάλη επιχείρηση που θα την γνωρίσει ο κάθε Έλληνας.

Η αλλαγή γενιάς, η ιδέα για το μπουκάλι και η… Μαρία Κάλλας

Στη δεκαετία του 1950 γίνονται μεγάλες αλλαγές. Τα ηνία της επιχείρησης αναλαμβάνει ο Κωνσταντίνος Καλαμαράκης, γιος του Εμμανουήλ.

Ο ίδιος έχει σπουδάσει διπλωματούχος χημικός του Πανεπιστημίου Αθηνών και σύντομα θα συλλάβει μια ιδέα που θα κάνει τη διαφορά.

Ενώ συνεχίζεται η παραγωγή των απορρυπαντικών ΣΑΠΟΛ, ΚΡΙΝΟΛ, ποτάσας και χλωρίνης, ο ανήσυχος νους του Καλαμαράκη συλλαμβάνει την ιδέα να βάλει το αλάτι Κάλας σε μπουκάλι.

Όπως είναι φυσικό ένα μεγάλο ερώτημα που ακόμη “βασανίζει» αρκετούς είναι αν το αλάτι “Κάλας» έχει οποιαδήποτε σχέση με τη Μαρία Κάλλας.

Στο ερώτημα αν το “Κάλας» έχει πηγή έμπνευσης τη μεγάλη αοιδό, ο ο ίδιος ο Κ. Καλαμαράκης είχε απαντήσει ξεκάθαρα “όχι» σε συνέντευξη του πριν μια δεκαετία.

Διαφήμιση

Όπως έλεγε τότε είναι σήμα κατατεθειμένο από το 1948 και προέρχεται από σύντμηση του επιθέτου.

Όταν είχε έρθει η Μαρία Κάλλας να τραγουδήσει στο Ηρώδειο το 1957, για εκείνο το περίφημο ρεσιτάλ, είχε προηγηθεί μια διαφημιστική εκστρατεία του αλατιού και έτσι όλοι νόμισαν ότι το όνομά του είχε σχέση με τη μεγάλη Ελληνίδα…

“Εγώ είμαι ένας επιχειρηματίας που αγαπά τη δουλειά του και τη γνωρίζω πολύ καλά. Αγάπησα το θαλασσινό αλάτι και το άφησα θαλασσινό και επειδή η Ελλάδα είναι χώρα άμεσα συνδεδεμένη με τη θάλασσα γι’ αυτό και στις εκθέσεις του εξωτερικού που παίρνουμε μέρος το σλόγκαν μας είναι: “Ο ελληνικός ήλιος και η ελληνική θάλασσα στο τραπέζι σας»», έλεγε το 1998 στο “Βήμα».

Ο Κ. Καλαμαράκης έχοντας εγκατασταθεί στο νέο τότε εργοστάσιο της οδού Πειραιώς ερευνά εκείνα τα χρόνια και μελετά ώστε με το προϊόν του να συμβάλει θετικά στον τομέα της υγείας του καταναλωτικού κοινού. Έτσι, η “Κάλας» το 1963 παράγει ιωδιωμένο αλάτι σε συνεργασία με την UNICEF και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, συμβάλλοντας έτσι στην πρόληψη της ιωδιοπενίας στη χώρα μας.

Αξιοποιώντας την ευρεσιτεχνία η “Κάλας» πρώτη στην Ελλάδα την περίοδο από το 1963 έως το 1969 υιοθετεί στην παραγωγική της διαδικασία την μέθοδο της ανακρυστάλλωσης. Αποδομώντας πλήρως τον κόκκο του ακατέργαστου αλατιού και κατόπιν αναδομώντας τον σε κρυστάλλους, πετυχαίνει τότε να δώσει στο καταναλωτικό της κοινό ένα απόλυτα καθαρό αλάτι, απαλλαγμένο από κατάλοιπα όπως γύψο, άμμο και λοιπά ξένα σώματα τα οποία περιέχονται στο ακατέργαστο αλάτι.

Από το 1970 η “Κάλας» ήδη πια με την μορφή της ανωνύμου εταιρείας, πραγματοποιεί μια σημαντική για τα δεδομένα της εποχής επένδυση κατασκευάζοντας νέα παραγωγική μονάδα στο Μεσολόγγι. Με νέο εξοπλισμό που αφορούσε τις μονάδες ανακρυστάλλωσης και πλύσης, αλλά και την μονάδα συσκευασίας, η ΚΑΛΑΣ κυκλοφορεί στην αγορά το αλάτι ΗΡΑ σε διάφανη πλαστική σακούλα που λανσάρεται ως η “Θεά στο μαγείρεμα».

Τα χρόνια που ακολουθούν η εταιρεία δεν μένει “ακίνητη» με τα προϊόντα που ήδη γνωρίζουν επιτυχία. Φτιάχνει νέα προϊόντα, λανσάρει σειρά “light» βλέποντας την τάση της εποχής, αλλά και υποκατάστατα ώστε να καλύψει την ανάγκη συγκεκριμένων καταναλωτών για λιγότερο χλωριούχο νάτριο.

Η πορεία των τελευταίων ετών

Μάλιστα όταν κλείνει 75 χρόνια ζωής βραβεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Επιχειρήσεων και Επιχειρηματιών αλλά και από την UNICEF για την βοήθεια της στην πρόληψη της ιωδιοπενίας στην Αλβανία, ενώ ένα ένα προϊόν της είναι το μόνο που αναγνωρίζεται από την UNICEF ως ικανό να φέρει το αναγνωριστικό σήμα του ιωδιωμένου αλατιού στην γειτονική χώρα.

Η εταιρεία που ξεκίνησε ως οικογενειακή επιχείρηση και έτσι συνεχίζει δεν επαναπαύεται και η τρίτη γενιά, ο Εμμανουήλ Καλαμαράκης ο νεότερος, διπλωματούχος μηχανικός του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης, δρομολογεί σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο του αλατιού και την διεύρυνση της επαγγελματικής δραστηριότητας της εταιρείας σε νέες κατηγορίες τροφίμων.

Το 2000 κυκλοφορεί το αλάτι με φθόριο, ως αποτέλεσμα συνδυασμένων ερευνών με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το 2001 ολοκληρώνεται η κατασκευή της πλέον σύγχρονης μονάδας πλύσεως στην χώρα και το 2002 λαμβάνει ακόμα ένα βραβείο, το Βραβείο Επώνυμου Προϊόντος από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών. Το 2007 προχωράει σε εξαγορές και εδραιώνει την θέση της στην κατηγορία των Σαλατών, Μαγιονέζας, Μουστάρδας και κέτσαπ.

Το 2017 η εταιρεία Κάλας κατέγραψε πωλήσεις 26,27 εκατ. ευρώ οριακά ενισχυμένες σε σχέση με το 2016 καθώς και καθαρές 0,295 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 0,76 εκατ. ευρώ το 2016.

Για το 2018 προσβλέπει σε αύξηση του κύκλου εργασιών της σε υψηλότερα επίπεδα, περαιτέρω αποπληρωμή τραπεζικών δανείων της και ενίσχυση των κερδών της προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων.

Πηγή: newsbeast.gr

Διαφήμιση

logo