share buttons Pinterest Facebook Twitter Google Plus

Τί να κάνετε εάν πάθετε υπογλυκαιμία!!!

Τί να κάνετε εάν πάθετε υπογλυκαιμία!!!

Η άμεση αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας είναι σωτήρια, διότι δίχως θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί μοιραία.

Αν πάθετε υπογλυκαιμία, η άμεση και σωστή αντιμετώπισή της μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια. Και αυτό, διότι αν το σάκχαρο εξακολουθήσει να μειώνεται, μπορεί να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες.

Η υπογλυκαιμία ορίζεται ως η μείωση του σακχάρου στο αίμα κάτω από τα 70 mg/dl. Η μείωση αυτή όμως μπορεί να είναι από ήπια έως σοβαρή. Όταν το σάκχαρο πέσει κάτω από 40 mg/dl, η ζωή του ασθενούς κινδυνεύει.

Επιπλέον, όσο περνά η ώρα και το σάκχαρο δεν διορθώνεται, υπάρχει κίνδυνος να μπει ο οργανισμός σε διαδικασία υπερδιόρθωσης. Κατ’ αυτήν, θα παράγει σάκχαρο ανεξέλεγκτα για πολλές ώρες, θέτοντας σε πρόσθετο κίνδυνο τον ασθενή.

“Η υπογλυκαιμία πρέπει να διορθώνεται άμεσα και σωστά», τονίζει ο καθηγητής Νίκος Τεντολούρης, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εσωτερικής Παθολογίας. “Αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής θα καταναλώσει υδατάνθρακες που απορροφώνται γρήγορα και ανεβάζουν μέσα σε λίγα λεπτά το σάκχαρο. Έτσι, δεν θα κινητοποιηθεί ο μηχανισμός της υπερδιόρθωσης».

Γρήγορη αύξηση

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής με υπογλυκαιμία θα καταναλώσει ΕΝΑ από τα παρακάτω:

1. Μισό ποτήρι χυμό (φυσικό ή φρουτοποτό που έχει ζάχαρη) ή μισό ποτήρι αναψυκτικό με ζάχαρη. “Μισό ποτήρι και όχι 2-3 που πίνουν πολλοί ασθενείς και εκτοξεύουν το σάκχαρό τους στα ύψη», τονίζει ο κ. Τεντολούρης.

2. Τρία (3) κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη διαλυμένα σε μισό ποτήρι νερό, για να απορροφηθούν γρήγορα.

3. Τρεις (3) ταμπλέτες γλυκόζης από αυτές που χορηγούνται στα φαρμακεία.

“Κάθε ένα από τα προαναφερθέντα περιέχει 15 γραμμάρια υδατανθράκων», εξηγεί ο κ. Τεντολούρης. “Έτσι, αυξάνει το σάκχαρο κατά 30 mg/dl. Δηλαδή αν είναι 60 mg/dl θα φθάσει στο 90, αν είναι 50 mg/dl θα αυξηθεί στα 80 κ.ο.κ. Επιπλέον, τα υγρά αυτά δρουν γρήγορα και σε 5-10 λεπτά θα έχει αυξηθεί το σάκχαρο».

Μέτρηση και γεύμα

Για να είναι βέβαιος, ο ασθενής πρέπει να μετρήσει το σάκχαρό του έπειτα από 10 λεπτά. Αν ακόμα είναι κάτω από το φυσιολογικό (κάτω από 70 mg/dl), πρέπει να ξαναπιεί ένα ρόφημα. Και να επαναλάβει τη μέτρηση ύστερα από άλλα 10 λεπτά.

“Η διαδικασία αυτή πρέπει να επαναλαμβάνεται ανά δεκάλεπτο», λέει ο κ. Τεντολούρης. “Συνήθως μετά από 1-2 προσπαθήσεις και μετρήσεις το σάκχαρο αποκαθίσταται».

Η διόρθωση, όμως, δεν τελειώνει εδώ, αλλά χρειάζεται και ένα γεύμα το οποίο θα “φρενάρει» την περαιτέρω άνοδο του σακχάρου και θα το σταθεροποιήσει.

“Εάν είναι η ώρα του φαγητού, ο ασθενής θα κάνει κανονικά το γεύμα του. Αν, όμως, το επόμενο μεγάλο γεύμα αργεί, ο ασθενής πρέπει να φάει ένα σνακ με βραδύτερης απορρόφησης υδατάνθρακες και λίπος», λέει ο κλινικός διαιτολόγος-βιολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος, προϊστάμενος στο Τμήμα Διατροφής του Λαϊκού Νοσοκομείου της Αθήνας.

Ο ασθενής μπορεί, λ.χ., να καταναλώσει ένα μικρό σάντουιτς ή 2 κράκερς με τυρί ή μαργαρίνη. Μία άλλη επιλογή είναι κράκερς ή δημητριακά με γάλα.

Όχι στα γλυκά

Αυτό που δεν πρέπει να κάνει ο ασθενής με υπογλυκαιμία, είναι να προσπαθήσει να την αντιμετωπίσει με σοκολάτα, κέικ, τούρτα ή οποιοδήποτε γλυκό.

“Τόσο τα γλυκά, όσο και τα αρτοσκευάσματα και τα φρούτα ασφαλώς περιέχουν υδατάνθρακες», λέει ο κ. Δημοσθενόπουλος. “Κανένα από αυτά, όμως, δεν ενδείκνυται για την αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας, διότι οι υδατάνθρακές τους απορροφώνται αργά».

Ειδικά τα γλυκά και οι σοκολάτες θα χρειασθούν 3-4 ώρες για να αυξήσουν το σάκχαρο, διότι το λίπος καθυστερεί την απορρόφηση των υδατανθράκων. Μέχρι να δράσουν, λοιπόν, ο οργανισμός θα έχει μπει σε κατάσταση υπερδιόρθωσης και το σάκχαρο θα είναι πάρα πολύ υψηλό για ώρες.

Απώλεια των αισθήσεων

Πώς μπορεί όμως να βοηθηθεί ένας ασθενής ο οποίος δεν μπορεί να μετακινηθεί από την υπογλυκαιμία ή, χειρότερα ακόμα, πέφτει σε κώμα;

“Στους ασθενείς με διαβήτη συνιστάμε να έχουν πάντοτε δίπλα τους ένα κουτάκι χυμό ή αναψυκτικό με ζάχαρη ή δισκία γλυκόζης που μπορούν να προμηθευτούν από τα φαρμακεία», απαντά ο κ. Τεντολούρης. “Έτσι, αν δεν μπορούν να μετακινηθούν από αδυναμία, μπορούν έστω να ανοίξουν το κουτάκι και να πιουν».

Αν το άτομο χάσει τις αισθήσεις του εξαιτίας της υπογλυκαιμίας (υπογλυκαιμικό κώμα), χρειάζεται μία ένεση γλυκαγόνης. Αυτή πρέπει να την κάνει ένα συγγενικό πρόσωπο ή συνάδελφός του στη δουλειά.

Επομένως, “οι πάσχοντες από διαβήτη που παίρνουν φάρμακα τα οποία κάνουν υπογλυκαιμίες, καλό είναι να προμηθευτούν την ένεση. Πρέπει επίσης να έχουν ενημερώσει μερικούς έμπιστους ανθρώπους για το τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που χάσουν τις αισθήσεις τους», λέει ο κ. Τεντολούρης.

ΠΗΓΗ: www.iatropedia.gr

logo