Η τραγωδία που σημειώθηκε στην Νότια Κορέα με τη συντριβή του Boeing 737-8AS της Jeju Air έχει προκαλέσει σοκ τόσο στους συγγενείς των θυμάτων όσο και στο παγκόσμιο κοινό.
Ο αριθμός των θυμάτων, 179 άνθρωποι, καθώς και οι αδιευκρίνιστοι λόγοι πίσω από την αποτυχία του αεροπλάνου να προσγειωθεί με ασφάλεια, έχουν δημιουργήσει ανοιχτά ερωτήματα για τις συνθήκες του ατυχήματος και τις διαδικασίες ασφαλείας στον τομέα της αεροπορίας.
Η δήλωση του ειδικού Ντέιβιντ Λίαρμαουντ, που αναφέρθηκε στο Sky News, έχει προκαλέσει ευρεία συζήτηση.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το τοιχίο στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης στο αεροδρόμιο της πόλης Μουάν ήταν καθοριστικό για την κατάληξη του αεροπορικού δυστυχήματος.
Ο Λίαρμαουντ υποστήριξε ότι αν δεν υπήρχε αυτό το τοιχίο, το αεροπλάνο θα είχε γλιστρήσει μέχρι να σταματήσει, ακόμα και αν υπήρχε βλάβη στον μηχανισμό προσγείωσης.
Η εκτίμησή του στηρίζεται στο γεγονός ότι το αεροπλάνο κατά τη στιγμή της συντριβής έμοιαζε να είναι υπό πλήρη έλεγχο των πιλότων, χωρίς να έχει προκαλέσει φωτιά, και ότι οι σωστικές ομάδες ήταν έτοιμες να παρέμβουν αν ήταν αναγκαίο.
Η σημαντικότερη παρατήρηση του Λίαρμαουντ ήταν ότι η προσγείωση είχε γίνει υπό εξαιρετικές συνθήκες.
Ο πιλότος είχε καλές χειριστικές ικανότητες και η προσέγγιση στο διάδρομο προσγείωσης ήταν τεχνικά σωστή.
Ωστόσο, ο πραγματικός λόγος για την καταστροφή ήταν η σύγκρουση του αεροπλάνου με το τοιχίο, το οποίο εμπόδισε την ομαλή απομάκρυνση του αεροσκάφους από το διάδρομο και αύξησε τη σοβαρότητα του ατυχήματος.
Η βασική θεωρία που αναδύεται από τα σχόλια του Λίαρμαουντ αφορά την αποτυχία του πιλότου να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό προσγείωσης ή τα πτερύγια επιβράδυνσης του αεροσκάφους.
Χωρίς αυτούς τους μηχανισμούς, το αεροσκάφος έκανε την προσέγγιση με μεγαλύτερη ταχύτητα από ό,τι θα έπρεπε, γεγονός που επηρέασε τη διαδικασία προσγείωσης.
Ο ρόλος αυτών των συστημάτων, όπως τα φρένα και τα spoilers (πτερύγια που επιβραδύνουν το αεροσκάφος κατά την προσγείωση), είναι καθοριστικός για να μειωθεί η ταχύτητα του αεροσκάφους μετά την επαφή με τον διάδρομο και να εξασφαλιστεί μια ασφαλής ακινητοποίηση.
Η αποτυχία αυτών των συστημάτων μπορεί να εξηγήσει γιατί το αεροπλάνο δεν κατάφερε να σταματήσει πριν τη σύγκρουση με το τοιχίο.
Ένα άλλο κρίσιμο στοιχείο στη συζήτηση για την τραγωδία είναι η συντήρηση του αεροσκάφους.
Η Jeju Air, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία low-cost της Νότιας Κορέας, διέψευσε τις φήμες που ήθελαν τη συντριβή να οφείλεται σε ζητήματα συντήρησης του αεροπλάνου.
Εκπρόσωποι της εταιρείας δήλωσαν ότι το αεροσκάφος είχε περάσει με επιτυχία όλους τους απαραίτητους ελέγχους και δεν υπήρχαν τεχνικά προβλήματα που να συνδέονται με τη συντήρηση του αεροπλάνου.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για το δυστύχημα φαίνεται να εστιάζουν κυρίως σε ανθρώπινο λάθος ή σε μηχανικά ζητήματα που αφορούν τα συστήματα επιβράδυνσης του αεροσκάφους, παρά σε ανεπάρκειες της εταιρείας ή της τεχνικής υποδομής.
Η εταιρεία, μέσω του προέδρου της, Κιμ Ι Μπάε, εξέφρασε δημόσια τη βαθιά της λύπη για την τραγωδία και ανέλαβε την πλήρη ευθύνη για το συμβάν.
Η δήλωση του προέδρου αποτυπώνει την ευθύνη που αναλαμβάνει η αεροπορική εταιρεία για το δυστύχημα και τα ανθρώπινα θύματα, ενώ η ανάληψη της ευθύνης από την πλευρά της εταιρείας δείχνει την πρόθεση για συνεργασία με τις αρχές στην έρευνα για τα αίτια της συντριβής.
Ο αριθμός των θυμάτων και η σοβαρότητα του ατυχήματος έχουν προκαλέσει έντονες συζητήσεις γύρω από τη γενική ασφάλεια στον τομέα της αεροπορίας.
Πολλοί εικάζουν ότι η ένταση της σύγκρουσης, η οποία οδήγησε σε μαζικό θάνατο, οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, όπως η ταχύτητα προσγείωσης, οι καιρικές συνθήκες και η μη ενεργοποίηση των συστημάτων επιβράδυνσης του αεροσκάφους.
Η ύπαρξη του τοιχίου στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης φαίνεται να αποτέλεσε καταλυτικό παράγοντα για την τραγωδία, με το αεροσκάφος να χτυπάει πάνω του και να προκαλεί το μοιραίο αποτέλεσμα.
Η διερεύνηση του ατυχήματος από τις αρμόδιες αρχές θα επικεντρωθεί στο να προσδιορίσει αν υπήρξε κάποιο πρόβλημα με τα συστήματα του αεροσκάφους ή αν ο πιλότος έκανε κάποιο σφάλμα στην εκτέλεση της προσγείωσης.
Στη συνέχεια, οι αρμόδιοι φορείς θα εξετάσουν την ύπαρξη ή όχι αμέλειας ή τεχνικών προβλημάτων που να σχετίζονται με τη συντήρηση του αεροπλάνου, αλλά και την κατάσταση του διαδρόμου προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Μουάν, καθώς η ανακάλυψη του «προβλήματος» με το τοιχίο ενδέχεται να οδηγήσει σε αλλαγές στα πρότυπα ασφαλείας σε παρόμοια αεροδρόμια παγκοσμίως.
Η συντριβή του Boeing 737-8AS της Jeju Air ενισχύει την ανάγκη για αυστηρότερους κανονισμούς και επιθεωρήσεις, καθώς και την αναθεώρηση των υφιστάμενων πρωτοκόλλων για την ασφαλή προσγείωση των αεροσκαφών.
Το τραγικό αυτό γεγονός καθιστά σαφές πως οποιοδήποτε μικρό λάθος, είτε από τους χειριστές του αεροσκάφους είτε από την υποδομή του αεροδρομίου, μπορεί να αποβεί καταστροφικό και να οδηγήσει σε μη αναστρέψιμες συνέπειες.