share buttons Pinterest Facebook Twitter Google Plus

Διαβήτης τύπου 2: Τι να τρώτε για καλύτερο έλεγχο της γλυκόζης

Διαβήτης τύπου 2: Τι να τρώτε για καλύτερο έλεγχο της γλυκόζης

Ο διαβήτης τύπου 2 χαρακτηρίζεται από υψηλές τιμές γλυκόζης στο αίμα στα πλαίσια της ινσουλινοαντίστασης και σχετική ανεπάρκεια ινσουλίνης, σε αντίθεση με τον διαβήτη τύπου 1 που χαρακτηρίζεται από απόλυτη ανεπάρκεια ινσουλίνης.

Ο διαβήτης τύπου 2 ευθύνεται για το 90% περίπου των περιπτώσεων διαβήτη. Η παχυσαρκία σε άτομα με γενετική προδιάθεση στο διαβήτη τύπου 2 θεωρείται κύρια αιτία της ασθένειας.

Μια ομάδα βακτηρίων του εντέρου που ενισχύονται μέσω μιας διατροφής πλούσιας σε φυτικές ίνες οδηγεί σε καλύτερη ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα και μεγαλύτερη απώλεια βάρους σε πάσχοντες από διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με τα ευρήματα νέας μελέτης.

futikes ines

Η εξαετής μελέτη έδειξε ότι η αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών μπορεί να εξισορροπήσει τα βακτήρια του εντέρου, κάτι που είναι σημαντικό για τη γενική υγεία.

“Η μελέτη μας θέτει τα θεμέλια και ανοίγει την πιθανότητα οι φυτικές ίνες που στοχεύουν αυτή την ομάδα βακτηρίων του εντέρου να αποδειχτούν τελικά ένα σημαντικό μέρος της θεραπείας του διαβήτη τύπου 2», δήλωσε ο Liping Zhao, επικεφαλής της μελέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Rutgers-New Brunswick.

Ο Zhao και οι συνεργάτες του από το Πανεπιστήμιο Shanghai Jiao Tong μαζί με τον Yan Lam, επίκουρο καθηγητή στο εργαστήριο του Zhao στο Πανεπιστήμιο Rutgers, χώρισαν τυχαία σε δύο ομάδες ασθενείς με διαβήτη τύπου 2. Η ομάδα ελέγχου έλαβε απλά διατροφικές συστάσεις, ενώ η ομάδα θεραπείας έλαβε μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών διαφόρων τύπων. Και οι δύο ομάδες έλαβαν το φάρμακο ακαρβόζη, μια ουσία που ανήκει στην ομάδα των αναστολέων της α-γλυκοσιδάσης και χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του σακχαρώδη διαβήτη.

Η διατροφή με την υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες περιελάμβανε ολόκληρους σπόρους, παραδοσιακά κινεζικά φαρμακευτικά τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες και πρεβιοτικά, τα οποία προάγουν την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων του εντέρου παράγοντας λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας.

Μετά από 12 εβδομάδες, οι ασθενείς που ακολούθησαν τη διατροφή με την υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες είχαν μεγαλύτερη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα τους στο τρίμηνο. Τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μειώθηκαν επίσης γρηγορότερα, ενώ έχασαν περισσότερο βάρος.

Στο έντερο -κυρίως στο παχύ- πολλά βακτήρια διασπούν τις φυτικές ίνες, παράγοντας λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας. Τα λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας τρέφουν τα κύτταρα που επικαλύπτουν το έντερο, μειώνουν τη φλεγμονή και βοηθούν στον έλεγχο της όρεξης.

Από τα 141 στελέχη των βακτηρίων του εντέρου που παράγουν λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας, μόνο τα 15 ενισχύονται από την κατανάλωση περισσότερων φυτικών ινών και επομένως μεταξύ αυτών των 15 θα πρέπει να αναζητηθεί η βελτίωση που επήλθε.

Σύμφωνα με τους ερευνητές τα λιπαρά οξέα βραχεία αλυσίδας δημιούργησαν ένα ήπιο όξινο περιβάλλον στο έντερο που μείωσε τους πληθυσμούς των επιβλαβών βακτηρίων και οδήγησε σε αυξημένη παραγωγή ινσουλίνης και καλύτερους ελέγχους της γλυκόζης στο αίμα.

Η έλλειψη λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας έχει συσχετιστεί με διαβήτη τύπου 2 και άλλες ασθένειες. Πολλές κλινικές μελέτες δείχνουν ότι η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών θα μπορούσε να μετριάσει τον διαβήτη τύπου 2, αλλά η αποτελεσματικότητα ποικίλει και οι μηχανισμοί δεν έχουν κατανοηθεί καλά.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science.

Πηγή

logo